Det är sant.
Det krävs en massa tålamod och hårt arbete, men det gäller allt inom företagande.
Och även om du har mer angelägna frågor du behöver ta itu med just nu, är det värt det.
Enligt HubSpot får B2B-företag som bloggar 67% mer leads än företag som inte bloggar.
Det kanske är sant att du tidigare har gjort ett försök (eller flera) till att blogga och inte fått de resultat du förväntat dig. Sedan gett upp för att det inte ger något.
Men faktum är att långsiktiga och hållbara resultat kräver att du är konsekvent, jobbar med målsättning och tänker långsiktigt.
En blogg är en viktig tillgång för ditt företag.
Du får visibilitet och står ut som en trovärdig expert.
Men utan att vara konsekvent kommer du inte att få fler besökare och dra nytta av att ha en företagsblogg.
Bloggen ska inte vara en glömd del av din marknadsföring.
Tricket är att prioritera bloggandet som en del av en större strategi för att få fler kunder. Och då behöver du slå bort tesen om att det är omöjligt att kapitalisera på en företagsblogg.
För att lyckas med din företagsblogg börjar det med att få fler besökare, och för det finns det många tillförlitliga taktiker.
Följande sju är ett par av dessa.
Titeln säljer innehållet
Titeln är utan tvekan en av de topp viktigaste delarna för dina artiklar, det är vad som säljer innehållet.
När du har skrivit din fantastiska artikel vill du få folk att klicka sig vidare och läsa.
Och med mycket som kräver vår uppmärksamhet behöver du därför en titel som tänder en gnista av intresse.
Här är ett par sätt du kan göra det på:
- Börja med ”Hur du [värde kopplat till kompetens/tjänst/funktion]…”
- Det är OK att vara kreativ och listig. Men det är viktigare att vara tydlig med din titel.
- Använd nummer. Exempelvis: ”7 enkla sätt för att [värde]…” eller ”7 tips för hur du [värde]…”
Presentera ett tydligt värde i din titel. Exempelvis: ”Hur du sänker din bolagsskatt” eller ”Hur du får ut mer av ditt Office 365 …”
Gör det enkelt att läsa ditt innehåll
Med en intressant och säljande titel har du nu folks uppmärksamhet och det är en bedrift i sig.
Men för att få folk att engagera sig med ditt innehåll, det vill säga läsa och dela vidare behöver du leverera en bra upplevelse.
Undvik därför att presentera allt ditt innehåll som ett enda stort textblock. Gör ditt innehåll enkelt att läsa genom att:
- Presentera viktig info med punkt eller nummerlistor (exempelvis som denna och föregående stycke)
- Bryt upp ditt innehåll i olika sektioner med H2, H3 och H4 taggar
- Fetstilta viktiga påståenden
- Använd samma språk som dina idealkunder
Feedback, delaknappar och länka
Nu har du lyckats få dina besökare att klicka sig vidare och läsa ditt innehåll. Gör det enkelt för dem att dela ditt innehåll med delaknappar och att kunna lämna feedback.
Att folk kan kommentera på en blogg är standard, men om du ger dina läsare möjligheten att betygsätta ditt innehåll, har du ett enkelt sätt för att samla in feedback och få svar på om det du har producerat är relevant och utav kvalité.
Det finns många bra verktyg att använda för detta, men ett som vi använder och kan rekommendera är Hotjar.
Optimera din webbplats för sökare
Detta innebär dina läsare primärt och sökmotorer sekundärt. Optimering för sökmotorer gör du med tekniskt SEO arbete. Och en sida som är optimerad för människor är vad sökmotorer anser vara en sökmotoroptimerad webbplats.
Vilket betyder att om du optimerar din webbplats för människor slår du två flugor i en smäll.
Ett bra tips är att tänka och besvara frågorna:
- Vad är det mina besökare vill se?
- Vad behöver de hjälp med?
- Hur kan jag bäst hjälpa dem?
Använd rätt sökord och besvara frågor när du skapar innehåll
Sökord är länken mellan din webbplats och besökare. Och om du vet vad anonyma ”sökare” söker efter kan du skapa innehåll som leder dem till din webbplats.
Eftersom det är dina personas som är ute och söker svar på problem, utmaningar och mål de har, kopplat till de produkter och tjänster som ditt företag säljer, är en buyer persona research det bästa du kan göra.
När du förstår vilka dina personas är kan du skapa innehåll som besvarar frågor de har – och som den ämnesexpert du är, levererar du samtidigt lösningen på deras problem, vilket är vad företagande handlar om.
Resultatet blir att ditt företag är ”top of mind” för potentiella köpare och att du bygger förtroende.
Precis som jag gör nu.
Det är sannolikt att du som läser detta inte har en relation med mig, än. Men vi bygger gradvis upp en relation och förtroende, vilket senare kan leda till att vi får ett ansikte på varandra med en varsin kopp kaffe i handen ;)
Publicera innehåll regelbundet
Alright. Du har kommit en bra bit på vägen, men som jag sa inledningsvis - det kräver en massa hårt arbete. Och just nu är du motiverad och motivationen kommer få dig att sätta igång, men för att lyckas krävs det mer än att bara starta motorn.
Därför om du verkligen är seriös med att du vill driva trafik till din webbplats och få fler besökare, måste du vara konsekvent. Sätt upp ett mål för hur ofta du ska publicera, schemalägg aktiviteten och ge inte upp.
De flesta ger upp precis innan resultaten kommer. Du måste tänka långsiktigt. Detta är ingen snabbdiet för att rasa 20 kg i vikt på två veckor. Detta är en långsiktig investering. Precis som Warren Buffets aktieportfölj.
Och när du publicerar innehåll regelbundet ger du sökmotorer en anledning till att indexera din webbplats och presentera ditt innehåll i sökresultaten.
Ju mer innehåll du skapar, desto snabbare får du resultat. Men tänk kvalitet före kvantitet. Det är mycket viktigare att du utbildar och besvarar frågor än att du pumpar ut en massa dynga.
Sätt upp ett realistiskt men ändå utmanande mål för hur ofta du ska skriva och publicera. Eftersom du har mycket annat du vill hinna med se till att det schemaläggs som en återkommande aktivitet i din kalender.
Och kom ihåg. Ge inte upp. Var konsekvent. Du kan bara bli bättre från där du startar och det är målsättningen, att bli bättre och det blir du genom att GÖRA.
Infektera inte mjukvaran mellan dina två öron med tankarna ”jag är inte bra på detta” och ”jag kan inte”.
Just do it.
Använd dina artiklar genom att besvara frågor på sociala medier
När andra ställer frågor till oss är det naturligt för oss att vilja hjälpa till genom att besvara deras frågor. På sociala medier ställs det frågor hela tiden. Kanske inte direkt till dig som person, men de finns i ditt flöde för att det finns en relevant koppling mellan dig och den andra personen.
Det kan vara genom tidigare konversationer, ”likes” och grupptillhörighet.
Svara på inlägg och frågor – och gå ett steg längre genom att inkludera relevanta artiklar du eller ditt team har producerat.
Spamma inte, var hjälpsam och bygg en relation.
Sammanfattning
Genom att följa dessa enkla steg kommer du att få fler besökare – men framför allt, attrahera rätt typ av besökare. Dina buyer personas.
Och när du har rätt typ av besökare är det bara en tidsfråga innan dina besökare konverterar till leads. Och när du har fått leads kan du vårda dem så att de konverterar till kunder.
Men första steget är att börja. Det andra är att inte ge upp. Och det tredje är att ha kul.
Tips. Ladda ner vår SEO guide för att lära dig mer.