”E-mejl är dött” hör man ibland som någon slags sanning.
Men nej, det är precis tvärtom, speciellt för B2B.
Enligt Campaign Monitor är e-mejlmarknadsföring den näst mest effektiva kanalen för att bygga varumärkeskännedom.
Det är också aktiviteten med högst ROI för småföretagare.
Trots det kämpar många företag med att integrera det med annan marknadsföringsaktivitet.
Litmus Research (2019) rapporterar i sin studie att 32% av företag har en dålig eller usel integration med sina andra kanaler.
HubSpot CRM för e-postmarknadsföring samlar dina kontakter, segmenterar dina listor och mycket mer – så att du kan skicka rätt mejl, till rätt person, vid rätt tillfälle.
I den här artikeln kommer du att lära dig om fördelarna med HubSpot som e-postmarknadsföringsverktyg och dess integrationer.
Vi kommer även att ge dig värdefulla tips för att öka dina resultat.
Men först, låt oss börja med varför företag kämpar med sin integration.
Varför företag kämpar med integration av e-mejl
Att många företag rapporterar en dålig integration mellan sin e-mejlplattform och andra marknadsföringsaktiviteter är inte konstigt.
Med många marknadsföringskanaler blir verktygsarsenalen lätt stor för B2B-företag, även inom SaaS och tech.
Licenser köps för att centralisera sociala medier och designa landningssidor. Kanske ett annat program som presenterar insikter – och ett annat som skapar annonser.
Ofta är företags e-postverktyg fristående från marknadsföringens andra delar.
I vissa fall finns integrationsmöjligheter, som MailChimp och Google Analytics.
Men inte alltid.
Då krävs ofta avancerad kodning för att få det att gå ihop – dyr kunskap som småföretagare ofta saknar.
Men saken är detta...
Alla marknadsföringskanaler hör ihop. Även e-mejl.
När företag använder sig av åtskilliga fristående plattformar och program för att hantera sin marknadsföring ökar behovet av centralisering.
Varför?
Dina insikter från annonser kan ge dig värdefulla och klickbara rubriker till din nästa e-mejlkampanj.
Du vill poängsätta dina leads efter vad de har agerat och klickat på tidigare, så att du kan skicka rätt mejl till rätt person.
HubSpot CRM löser problemet eftersom det samlar alla dina marknadsföringsaktiviteter i ett system.
Låt oss gå igenom vad det kan betyda för dig.
Ett kraftfullt e-postmarknadsföringsverktyg
Genom att integrera e-postmarknadsföring med dina andra aktiviteter kan du fatta informerade beslut och öka dina resultat.
Och eftersom HubSpot ger dig värdefulla insikter från all din marknadsföring kan det bli ännu mer kraftfullt som e-postverktyg.
Till exempel, kontakter och företagsinformation.
HubSpot centraliserar dina leads och bevakar deras aktivitet mot ditt företag.
Du vet direkt om de läser din nya artikel, besöker produktsidor eller laddar ner din nya e-bok.
Med lead scoring kan aktiviteten poängsättas, vilket automatiskt segmenterar dina leads efter hur nära de är att köpa.
Listorna med köpredo leads kan du sedan skicka riktade kampanjer till – i precis rätt tid.
Genom att integrera dina marknadsföringsaktiviteter i HubSpot kan du alltid marknadsföra med bra förutsättningar.
Översikt: HubSpot Marketing Email
När du öppnar HubSpot och går in under Marketing > Email så möts du av följande vy under hantering:
Här ser du alla dina mejl, från utkast till planerade, skickade och arkiverade som du sorterar efter behov.
Du får även snabb inblick i öppningsfrekvens, klickfrekvens och mycket mer. Välj din vy under Manage columns här:
Välj Analyze uppe till vänster för viktiga insikter om din e-mejlmarknadsföring.
Här får du insiktsfulla rapporter mellan tidsperioder, i kampanjer och typer av mejl du själv väljer.
I denna vy ser du:
- Sent emails
- Open rate
- Click rate
- Click-through rate
- Reply rate
Rulla ner och få fler viktiga insikter.
Under Delivery ser du hur många av dina mejl som levererats och hur många som studsat tillbaka. Du ser även hur många av dina mottagare som avregistrerat sig eller rapporterat dina mejl som spam.
Du får även rapporter, tabeller och diagram.
Alla insikter kan exporteras eller läggas på din huvudpanel, så att ditt team alltid har full överblick över ditt marknadsförings status och resultat.
Bredvid Analyze hittar du en spännande flik som heter Health – en funktion som i skrivande stund är i beta-stadie.
Om du skickat mejl till minst 400 kontakter de senaste 30 dagarna så får du tillgång till detta utmärkta verktyg, som ger dig en diagnos på din e-mejlmarknadsförings hälsa.
Hur du skapar e-mejl i HubSpot
Vare sig du regelbundet skickar tusentals mejl eller ibland uppdaterar en väl vald grupp med erbjudanden så är HubSpot ett utmärkt program.
Och om du är intresserad av att använda HubSpot för din e-mejlmarknadsföring så är en inblick hur det fungerar alltid viktigt.
För att börja att skriva ett mejl, klicka på Create Email.
Nu får du tre alternativ. Regular, Automated eller Blog/RSS.
Regular används för att skicka mejl till ett segment av din kontaktlista.
Automated används för att skapa mejl som automatiskt skickas när dina kontakter visar ett beteende, till exempel laddar ner en e-bok.
Blog/RSS används för att skicka uppdateringar till prenumeranter på din blogg eller RSS-flöde.
För enkelhetens skull går vi igenom den första, Regular.
HubSpot ger dig flera mallar att välja mellan.
I Custom hittar du mallar med olika design som passar bra för att uppdatera dina följare med nya artiklar, erbjudanden och produkter.
Drag and drop-fältet ger dig färdiga mallar designade av HubSpot för olika ändamål.
Bland annat hittar du professionellt designade mallar för välkomst- och tack-mejl, kampanjer, nyhetsbrev, e-böcker och mycket mer.
Här hittar du även dina egna mallar.
När du har valt din mall och skrivit din mejl-copy, klicka på Settings.
Här väljer du namn och mejladress det skickas ifrån. Du väljer även rubrik och förhandsvisningstext här. Ta din tid, dessa är viktiga.
Du hittar också alternativ för att koppla mejlet till en specifik kampanj eller prenumerationstyp och kan även välja språk.
När du är färdig, gå vidare till Send or Schedule.
Här väljer du mottagare. Antingen enskilda kontakter eller listor. Du kan även välja personer eller listor du inte vill skicka mejlet till.
Bocken Don’t send to unengaged contacts sorterar automatiskt bort dina kontakter som inte öppnat något av dina elva senaste mejl.
Alternativet säkerställer att dina rapporter är relevanta och att du bara kontaktar engagerade läsare.
När mejlet är färdigskrivet och du har valt dina mottagare, gå till Sending options och välj om det ska skickas direkt eller schemaläggas.
Alternativet Send based on recipients time zone vid schemaläggning ser till att mejlet skickas i rätt tid i förhållande till dina kontakters tidszoner.
Nu återstår bara att skicka ditt mejl.
Grattis! Visst är det enkelt och smidigt att skicka mejl i HubSpot?
Tre populära integrationer för e-postmarknadsföring i HubSpot
Om du redan har ett inarbetat e-postmarknadsföringsprogram som till exempel MailChimp, så kanske du vill fortsätta använda det i HubSpot.
Lyckligtvis har HubSpot utmärkt integration med över 500 applikationer, som inkluderar flera av de mest populära e-postverktygen.
Låt oss gå igenom tre av dem, MailChimp, Privy och Front.
1. MailChimp
MailChimp är ett verktyg för att skapa, skicka och följa upp mejlkampanjer.
Vi vill först nämna att HubSpots e-postfunktion gör samma sak som MailChimp, om inte bättre.
Men om du av någon anledning vill fortsätta att jobba i MailChimp från HubSpot, då görs det enkelt med en integration.
Vad ger då integrationen?
Bland annat får du automatiskt synkning mellan dina kontakter. Detta betyder att du kan skapa kraftfulla pop-up-formulär i HubSpot och få fler leads via MailChimp.
Kontakterna finns sedan automatiskt i MailChimp där du använder verktyget som vanligt.
Integrationen ger dig även full rapportering från MailChimp direkt i HubSpot och synkar dessa med kontakterna du redan har i ditt CRM.
HubSpot hanterar även fallen där MailChimp inte synkar korrekt och ger dig steg-för-steg-instruktioner hur du fortsätter din marknadsföring.
2. Privy
Privy är ett verktyg som skapar skräddarsydda pop-ups (lotterihjul med rabattkoder till exempel) för att få fler prenumeranter till din mejllista.
HubSpots motsvarighet heter Leadflows.
Alla viktiga funktioner i Privy integreras snyggt i HubSpot. Alla funktioner du normalt kan använda i Privy finns även i HubSpot med integreringen – med fullt uppföljbar statistik.
Autosvars-mejl fixar du också enkelt eftersom det kopplas samman med HubSpots smarta automatiseringsflöde.
3. Front
Front är en samarbetsvänlig inkorg där hela ditt team får tillgång till viktig information, som kontaktuppgifter, affärer, aktivitet och mycket mer.
Även denna funktion finns i HubSpot som Conversations Inbox.
Verktyget säkerställer att kundens upplevelse blir samma oavsett vilken medarbetare personen pratar med.
Integrationen ger dig full överblick av HubSpot CRM i Front, där alla uppdateringar synkroniseras mellan systemen. Detta säkerställer att din information alltid är uppdaterad – var ditt team än arbetar.
Fler integrationer för mejlverktyg i HubSpot
Utöver MailChimp, Privy och Front finns ett flertal andra integrationer för e-mejlverktyg i HubSpot.
En sökning på App Marketplace listar idag 30 verktyg du kan integrera med några klick i HubSpot CRM.
De mest installerade integrationerna inkluderar:
- NeverBounce
- Kickbox Email Validation
- Stripo
- ZeroBounce
- Seventh Sense
Om du förlitar dig på ett mejlverktyg idag men vill kombinera kraften med kontakter, marketing automation och mycket mer i HubSpot – oroa dig inte. HubSpot kan integreras med de mest populära verktygen.
Men planen kanske är att byta till HubSpot helt. Detta är inga problem med HubSpots smarta funktioner.
Låt oss gå igenom två sätt.
Hur du importerar data från externa mejl-verktyg
Du är säkert van vid hur en vanlig importering går till i populära verktyg. Alla mejlprogram värda sitt namn har möjlighet att exportera data, ofta till en Excel-fil.
Denna kan du sedan ladda upp direkt i HubSpot – och få översatt information som automatiskt läggs in i ditt CRM.
Vanlig importering
Gå till Contacts > Contacts.
Klicka på Import.
Välj File from computer för att importera en .CSV-, .XLS-. eller .XLSX-fil med kontakt, företag, deal eller annan information du önskar i HubSpot.
Om du vill importera en lista på personer som avregistrerat eller är okvalificerade att få dina mejl, välj An opt-out list.
Därefter är det bara att följa instruktionerna.
Enkelt.
Automatisk synkning
Förutom integrationer och importering i HubSpot finns ytterligare ett sätt att få tillgång till information från extern programvara i HubSpot.
Lösningen heter PieSync.
PieSync tar helt bort det manuella importeringsjobbet. Verktyget synkroniserar automatiskt data i alla dina appar – över alla enheter.
Installera bara verktyget och anslut dina externa mejlprogram – så är du alltid uppdaterad.
4 tips för bättre e-postmarknadsföring i HubSpot
Med HubSpot har du bästa grund för att få fler prenumeranter, öka dina resultat och generera fler nöjda kunder.
För att ge dig bästa förutsättningarna vill jag dela med mig av fyra tips.
Låt oss börja med hur HubSpot gör det enkelt att skicka rätt meddelande till rätt person.
#1 – Rätt meddelande till rätt person
Du är på väg att släppa en ny produkt och vill dela nyheten till din lista.
Även om det kan kännas som en bra idé att skicka samma meddelande till alla, så kan du öka dina resultat genom att anpassa ditt mejl.
Till exempel, säg att din produkt är en ny SaaS-tjänst som underlättar arbetsflöden för företag i olika branscher.
I din kontaktlista har du kanske bolag i byggindustrin men också inom tech.
Deras utmaningar och vardag ser helt annorlunda ut.
Ett byggbolag är kanske mer intresserad av projektfunktionen i din tjänst medan techföretag är mer intresserade av smidigt samarbete.
Lösningen?
Segmentera dina HubSpot-kontakter sorterat på bransch och skräddarsy ditt mejl till de olika mottagarna.
I HubSpot gör du det snabbt.
Du kan även sortera på andra kriterier, som omsättning eller antal anställda, för ännu precisare resultat.
#2 – Rätt tid
När läser du dina mejl?
Kanske gör du det på morgonen till dagens första kopp kaffe. Eller på lunchrasten.
Troligtvis gör du det inte klockan 03:34 natten till tisdag.
Att skicka dina mejl i rätt tid när mottagarna faktiskt öppnar och läser kan öka dina resultat.
GetResponse undersökte bästa tiden och dagen att skicka mejl i Europa.
Resultatet?
Om du vill öka din öppningsfrekvens, skicka mejl vid lunchtid klockan 11.
Klockan 1 på natten visade sig ge bäst klickfrekvens (CTR).
Vilken dag är bäst att skicka?
För bästa öppningsfrekvens, skicka på fredagar.
Och för bäst CTR, skicka på måndagar.
Kombinera tid och dag för kraftfulla resultat:
- Bästa öppningsfrekvens: skicka ditt mejl på fredagar klockan 11
- Bäst CTR: skicka ditt mejl på måndagar klockan 1 på natten
Notera att din bästa tid för mejlskick kan vara annorlunda. Men om du har en ny lista och lite historiska data så är dessa tider en bra start.
I HubSpot väljer du enkelt tid, som även anpassar sig till dina mottagares tidszon. Detta säkrar att du alltid kan skicka mejl i rätt tid.
#3 – A/B-testa
Med data att backa dina marknadsföringsbeslut kan du öka dina resultat.
Ett enkelt sätt att optimera dina mejl på är att A/B-testa.
Om du är bevandrad inom e-postmarknadsföring känner du säkert igen det.
Ett A/B-test för e-mejl innebär att du skickar två varianter av mejlet och jämför resultatet.
Du kan testa varianter på bland annat:
- Bilder
- Copy
- Avsändare
- Rubrik
... och mycket mer.
Presentera dina erbjudanden på olika sätt eller lägg in personlig information som kundens förnamn eller företag i mejlet.
Resultatet?
Genom regelbunden A/B-testning kan du lära dig mer om dina prenumeranter och vad som ger resultat – så att dina e-mejl alltid är vinnare.
#4 – Automatisera
Att skapa listor och skicka mejl i rätt tid manuellt tar tid. Automatisera din e-mejlmarknadsföring så slipper du mycket av jobbet.
Den stora fördelen med att automatisera dina mejl är att rätt kund får rätt mejl vid rätt tillfälle.
Skapa ett arbetsflöde i HubSpot som skickar ut en kraftfull mejlsekvens direkt när ett lead laddar ner din e-bok.
Eller låt HubSpot automatiskt skicka ut en noggrant komponerad serie av mejl för att ge nya kunder en bra start.
Med automatisering i HubSpot sker marknadsföringen nästan av sig själv.
Sammanfattning
Många företag kämpar idag med att integrera sin e-postmarknadsföring med resterande aktiviteter.
Det gör det svårare att få nödvändig överblick för att kunna fatta bästa besluten – som i slutändan kan påverka hur bra marknadsföringen presterar.
HubSpot CRM är en utmärkt plattform som gör det enkelt att integrera din e-postmarknadsföring med alla dina andra kanaler.
Även om du förlitar dig på externa mejlverktyg idag så är det enkelt att integrera i HubSpot.
Importera eller synkronisera dina listor automatiskt, så är det klart.
Sen är det bara att samla prenumeranter och skicka ut skräddarsydda mejl till dina glada mottagare.
Med hjälp av våra fyra tips har du en fantastisk start, eller fortsättning på effektiv e-postmarknadsföring med HubSpot.
Som ägare, chef eller ledare är din roll att säkra bästa resultat för ditt företag.
Att börja använda HubSpot är ett fantastiskt sätt att få överblick och samla dina kontakter och marknadsföringsaktiviteter på en plattform.