En bra landningssida är designad med ett syfte och ett syfte endast.
Låt oss säga att du ska köra en marknadsföringskampanj och har bestämt dig för att annonsera via Google Adwords eller Facebook Ads.
Med annonserna korrekt uppsatta börjar det strömma in trafik till din webbplats, men något är fel. Det ringer inte i telefonen, ingen e-postar eller fyller i dina formulär.
Vad är felet tänker du? Svaret är att du har skickat trafiken till hemsidan (huvudsidan). Ett misstag många gör och som du vill undvika.
Med en bra landningssida menar vi en sida där alla element stödjer det enskilda syftet, är utformad och optimerad med varje designbeslut som besvarar frågan:
Leder det här till att besökarna utför den handling vi vill?
Du vill inte att folk bara besöker din webbplats, du vill att de utför en handling när de ändå besöker din sida.
Genomtänkta landningssidor är helt ovärderliga inom digital marknadsföring för företag och dit du vill skicka trafiken från dina marknadsföringskampanjer.
Låt oss därför gå igenom grunderna för att lära dig varför du behöver landningssidor, vad som gör dem effektiva och hur de fungerar.
Vad är en landningssida?
Rent tekniskt kan i princip vilken sida som helst på din webbplats vara en landningssida.
En sida på en webbplats som en besökare hamnar på efter att ha tryckt på en länk är en sida besökaren "landar på".
Men inom digital marknadsföring är det mer vanligt att referera till en sida med ett enskilt mål och går oftast ut på att få en besökares information genom ett formulär.
Om din hemsida (huvudsida) har ett formulär, är det då en landningssida?
Nej, eftersom din hemsida har ett övergripande syfte med många direktioner för dina besökare. Ett exempel är sido- eller toppmeny som tillåter besökaren att guidas vidare till andra sidor på din webbplats.
Landningssidor bör inte (får absolut inte) ha en global meny för att tillåta besökaren att länkas vidare till andra sidor.
Anledningen till det är att du vill minska antalet valmöjligheter och distraktioner som är tillgängliga för dina besökare och istället få dem att fokusera på det enskilda målet du har för sidan.
Det finns olika typer av landningssidor, men det som vi pratar om i den här artikeln är leadsgenererande landningssidor.
Hur får du in leads?
Genom att en besökare lämnar ifrån sig information som namn och e-postadress.
Vad ska du med e-postadressen till? Du använder e-postadressen i syfte för att marknadsföra och bygga relation med ett prospekt.
Vilket betyder att en landningssida innehåller ett formulär och utförligt beskriver vad besökaren får i gengäld för att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter.
Med andra ord, när du levererar värde får du något tillbaka.
Därför behöver formuläret på sidan spegla värdet i ditt erbjudande, både utifrån den informationen du efterfrågar och längden på formuläret – och ju mer värdefullt ditt erbjudande är, desto mer information kan du efterfråga.
Fråga dig själv; hur mycket är mina besökare redo att dela med sig av för att få detta erbjudande?
Om du endast behöver namn och e-postadress för att marknadsföra till ditt prospekt, fråga då inte om telefonnummer. Allt som inte är absolut nödvändigt skapar ”friktion”.
En värdefull effekt med landningssidor är att du kan rikta dig till särskilda målgrupper eller använda dem för specifika kampanjerbjudanden och när besökarna konverteras till leads får du reda på vad de konverterades på.
Det är ett effektivt sätt för att kvalificera dina leads och det ger dig en bättre förståelse för vad du kan hjälpa till med.
Eftersom varje sida har ett särskilt mål kan du därför konvertera en högre andel av dina besökare till potentiella kunder.
Hur fungerar en landningssida?
Låt oss använda ett hypotetiskt scenario som hjälper dig att förstå resan för en besökare som blir ett lead genom en landningssida.
Som ett exempel tar vi en redovisningsbyrå som använder sig av inbound marketing. Det betyder att byrån har en företagsblogg som används för att attrahera och utbilda besökare med råd kring sina redovisningstjänster.
Som ett led i sin digitala marknadsföringsstrategi har redovisningsbyrån skapat e-böcker som går att ladda ner och erbjuder även kostnadsfri konsultation för att ytterligare kvalificera sina leads.
Låt oss säga att en potentiell kund till redovisningsbyrån, ekonomichefen Erica söker efter ett svar för hur hon gör rätt med lönen.
Erica har identifierat att hon har ett problem eftersom de nya reglerna för arbetsgivaravgifter har trätt i kraft och hon känner sig osäker på hur hon ska göra rätt.
Efter ett sökresultat på Google kommer hon över en bloggartikel med titeln ”10 saker du behöver veta om de nya arbetsgivaravgifterna för 2016”.
Hon klickar sig vidare och läser artikeln. I slutet av artikeln ser hon en call-to-action (CTA) som säger ”Kostnadsfri rådgivning kring lönefrågor”.
Nu tänker Erica att detta är värdefullt och relevant. Hon klickar på CTA:n och skickas vidare till en av landningssidorna där hon kan fylla i ett formulär för en kostnadsfri rådgivning.
För att övertyga Erica att det är värt att ge ut sina kontaktuppgifter presenteras det tydligt och detaljerat vad hon kan förvänta sig av den kostnadsfria rådgivningen.
Hon fyller i sina kontaktuppgifter och trycker på knappen som säger ”Boka kostnadsfri rådgivning”.
Erica är nu ett kvalificerat lead och hon vill att du följer upp med henne. Alldeles fantastiskt - och ja det är sant, har du fått in ett lead betyder det att du kan få in hundra.
I sann Inbound Marketing anda använder du dig av e-postmarknadsföring och skickar därför ut ett välriktat och relevant meddelande till en e-postlista som består av prospekts och kunder.
E-postmeddelandet som skickas ut har ämnesraden ”10 saker du behöver veta om de nya arbetsgivaravgifterna för 2016”. Det genererar trafik till bloggartikeln och mer trafik översätts till fler leads och fler leads innebär fler potentiella kunder.
Det är vad vi kallar konverteringsbana, eller conversion path på engelska (låter coolare).
Nyckeln är helt enkelt att skapa landningssidor och sedan göra det enkelt för potentiella kunder att hitta dit med ett effektivt marknadsföringsarbete.
Varför behöver du en landningssida?
Det enkla svaret och som vi nämnde tidigare är för att det hjälper dig att öka konverteringsgraden.
Hur? För att en landningssida är designad och konstruerad med endast ett syfte och mål i sikte.
Det är som att skicka in en specialist för att lösa ett specifikt problem - det är snabbt, effektivt och resultatet blir bra.
Om du jämför trafiken till din hemsida mot en landningssida förstår du att din hemsida är designad för ett mer generellt syfte.
Den ska tala till ditt varumärke och värderingar och innehåller flera länkar med navigering till andra sidor på din webbplats.
Det är sällan en hemsida uppmanar en besökare till att göra endast en sak, utan den är en vägvisare till andra sidor på din webbplats.
Vilket betyder att det inte finns ett enskilt mål med hemsidan och ett vanligt skäl till varför många har svårt att optimera hemsidan för att konvertera besökare.
Det är därför landningssidor är effektfulla. Allting på sidan som texter, bilder och CTA pekar mot ett enskilt mål och ökar chanserna för att öka konverteringsgraden.
Om du ska göra en enda sak för att effektfullt generera mer leads skulle det vara att just använda en landningssida.
Ett misstag många företag gör är att dirigera trafiken från sina marknadsföringskampanjer från sociala medier och PPC annonser direkt till sin hemsida.
Det är som att kasta bort sina leads. Marknadsföringskampanjer och landningssidor går hand i hand. Tänk bara tillbaka på vårt exempel med ekonomichefen Erica.
Den sidan som Erica hamnade på gjorde det glasklart för vad hon kunde förvänta sig.
Det var en sida med ett enda mål, en distraktionsfri sida med övertygande anledningar till varför Erica ska lämna ifrån sig sina uppgifter.
Det blir inte tydligare än så.
Vad gör en landningssida effektiv?
Vi har gått igenom vad en landningssida är, hur de fungerar för att generera leads och varför du behöver en (helst flera – the more the merrier).
Frågan är, hur ser en ut och vad gör den effektiv/optimerad?
Det finns en hel vetenskap kring landningssidor, men tillsvidare, låt oss gå igenom det mest grundläggande.
Grundläggande sidelement
Rubrik
Rubriken är det första en besökare ser och en bra rubrik sammanfattar tydligt vad erbjudandet är och besvarar frågan; ”Vad kommer besökaren som konverterar att få?"
Copy
Texten på landningssidan måste stödja målet med sidan och förklara värdet i ditt erbjudande på ett enkelt och övertygande sätt.
Använd listpunkter
För att lyfta fram huvudfördelar och bryta upp textblock och göra det mer läsbart.
Nyckelord
Som mycket annat med inbound marketing är sökmotoroptimering en viktig del. Använd nyckelord i sidtiteln, rubriken och texten.
Sociala delaknappar/länkar
Nå ut till fler potentiella kunder genom att möjliggöra för dina besökare att dela landningssidan med sina kontakter på Facebook, LinkedIn och Twitter.
En notering: sociala delaknappar kan både hjälpa och stjälpa.
Digital marknadsföring handlar om att testa, lära, förbättra och repetera. Därför är mitt tips att testa för att veta vad som fungerar bäst för dig.
Som ett exempel har inLink valt att inte ha sociala delaknappar på våra landningssidor med argumentet för att ha minimalt med distraktioner.
Dölj navigeringsmenyer
På en landningssida är det viktigt att ha så lite distraherande element som möjligt och att ta bort allting som inte hjälper dig att konvertera besökaren.
Genom att dölja navigeringsfälten minimerar du distraktionen och ökar chansen för att besökaren stannar kvar på sidan och fyller i formuläret (konverteras)
Bild/Video
Med en relevant bild eller video blir landningssidan mer visuellt tilltalande och ger samtidigt en bättre förståelse för vad besökaren kommer att få när de fyller i ett formulär.
Om ditt erbjudande är att ladda ner en e-bok på landningssidan, visa då omslaget på boken för att förtydliga för Erica vad hon kommer att få.
Formulär
Troligtvis självklart i det här läget, men utan ett formulär - ingen landningssida. Det är formuläret som gör det möjligt att konvertera en besökare till ett lead.
Vad händer när formuläret är ifyllt?
En landningssida bör alltid följas upp med vad vi kallar en ”tacksida” som bekräftar mottagandet av informationen och ger erbjudandet eller detaljer för nästa steg. Se det som ett kvitto efter ett köp som bekräftar transaktionen.
Som ett exempel; när ekonomichefen Erica har fyllt i formuläret för den kostnadsfria rådgivningen skulle en tacksida förklara att någon inom kort kommer att kontakta Erica för att boka tid för rådgivning.
Jag tänker mig något i stil med: Tack för att du kontaktar oss! Vi är förväntansfulla inför att lära oss mer om dig och förstå dina utmaningar och behov. Vi kontaktar dig inom kort och medan du väntar tror vi att du har nytta av att läsa ……”.
Vilket skulle vara en annan relaterad artikel du har skrivit kring ämnet. En tacksida kan och bör följas upp med ett automatiserat e-postsvar som mailar ut erbjudandet.
Sammanfattning
Huvudmålet med en landningssida är att generera leads. Gör dig därför av med alla distraktioner som inte stödjer det målet.
Att använda sociala delaknappar kan vara en distraktion eller ytterligare en anledning för dina besökare att utföra handlingen du önskar.
I slutändan har det att göra med vilket MÅL du har med landningssidan och om du effektivt sköter dina sociala kanaler, samt om du har trogna ”fans” eller inte. Testa dig fram, med Inbound Marketing finns det ingen ”one size fits all”.
Längden på formuläret och vad för typ av information du efterfrågar påverkar konverteringsgraden. Fråga bara efter det nödvändigaste utifrån det upplevda värdet du levererar.
Sammanfattningen summerad:
Skriv en tydlig huvudrubrik. Förklara värdet i ditt erbjudande. Använd listpunkter, fetstilad text eller siffror för att betona värdet i ditt erbjudande och för att göra texten mer läsbar.
Ta bort navigeringsmenyn och länkar. Längden på formuläret bör spegla det uppfattade värdet från ditt erbjudande. Inkludera bilder, animeringar eller en video. Fundera på om det kan vara rätt att lägga till sociala delaknappar.
Håll dessa saker i minnet när du designar din landningssida och du kommer att ha högre framgång med att konvertera dina besökare till leads.