Låt oss börja med att prata om inLink och varför jag gör min praktik här. Jag läser en tvåårig utbildning på Medieinstitutet för att bli marketing automation-specialist.
Utbildningen innehåller två praktikperioder där syftet är att jag som praktikant ska få möjlighet till att befästa all den teoretiska kunskapen från mina studier.
Jag vill börja med att gå in på varför jag personligen intresserade mig för marketing automation (MA) och hur jag kom fram till att en inbound marketing-byrå som inLink skulle passa mig.
Mitt beslut kom från att jag alltid haft ett stort intresse för beteendevetenskap. Det kombinerat med min erfarenhet av att arbeta med människor och sälj fick mig att vilja rikta in mig på marknadsföring, mer specifikt MA.
Just marketing automation är en rätt ny del av marknadsföringen, själva utbildningen har endast funnits i 3 år. Personligen ser jag MA-rollen som en helikopterroll, den bygger på att man ska känna till mycket inom marknadsföringens olika delar för att veta var man kan gå in och automatisera och effektivisera.
Nu, vecka för vecka på inLink.
Från första dagen fick jag ett varmt bemötande av Benjamin och fick en känsla av att både Benjamin, som driver inLink och Pelle, Content Director och copywriter, verkligen brinner för det arbete som de utför, både för inLink och kunderna.
Jag ser detta som ett resultat av att inLink är en byrå uppbyggd på ett varmt företagsklimat där alla anställda brinner för arbetet och drivs av en inre motivation av att leverera bra resultat.
Om vi återgår till min första dag, startade den med att jag fick en onboarding i HubSpot och genomgång av Microsoft 365, mer specifikt:
inLink har en unik syn på effektivitet och kommunikation och tror på att ett starkt arbetsteam bygger på personal som mår bra, därför har alla frihet att arbeta på det sätt som passar dom bäst.
Här är resultat och att göra rätt saker A och O.
Struktur och processer är det som väver ihop allt.
På inLink jobbar man efter den agila metoden med kunden i centrum. Man har mätbara mål som följs upp löpande och projekt som alltid anpassas efter uppsatta mål.
Det här målinriktade arbetssättet används för interna arbeten och kundprojekt.
Den första praktiska uppgiften jag fick var att skapa en chatt till en av inLinks kunder.
Men först en latteChattbotens uppgift var att fånga in leads och vägleda befintliga kunder.
Utifrån ett marknadsföringsperspektiv fick jag lära mig mer om kundresan och hur boten kan leda potentiella kunder vidare.
Det kan till exempel vara att leda köpare från informationssökning till att ladda ner e-böcker eller kontakta sälj.
Under vecka 2 fick jag möjlighet att fördjupa mig i HubSpot, vilket jag tyckte var väldigt spännande.
Dels för att det troligtvis kommer att vara ett av de system jag som marketing automation-specialist kommer att jobba i, dels för att det är ett av de mest populära marketing automation-systemen.
Här skulle jag vilja dela med mig av råd, tips och mina insikter för vad jag lärde mig under vecka 2.
Vi kan börja med hur marketing automation hjälper till att effektivisera arbete och varför du ska använda MA.
Med hjälp av MA kan du fånga upp potentiella kunder där de befinner sig i kundresan. Oavsett om det är i upptäcks-, övervägnings- eller beslutsfasen.
Följande har jag listat köpresans typiska tre faser:
Gemensamt för samtliga faser är att om du genom rätt handlingar fångar upp kunden där den befinner sig ökar du drastiskt dina möjligheter att sälja in ditt företag.
Exempelvis befinner sig kunden i upptäcktsfasen är det din uppgift att utbilda kunden om varför just din produkt eller tjänst skulle komma att passa bäst.
Vad MA gör i dessas lägen är att effektivisera kommunikationen medan ett CRM-system är databasen som lagrar informationen.
Med HubSpot är dessa två integrerade.
För att MA ska ge något är det viktigt att du har bra content att använda dig av. Och för att dina potentiella kunder ska hitta ditt content behöver du tänka på SEO. Dessa två går hand i hand.
Med hjälp av SEMrush (ett SEO-verktyg inLink använder), Google Search Console och HubSpots SEO-verktyg kan du analysera hur bra ditt innehåll presterar och rankar. När någon konverterar kan du sen med hjälp av HubSpot få svar på vad som funkar bäst.
Att bara slänga upp några inlägg för att sedan se vilka leads som nappar är inte en bra taktik. Det hjälper inte eftersom du inte vet från vilken artikel eller vilka sidor som påverkat din köpare.
När du har dessa insikter kan du göra dina meddelanden personligare och få svar på vad du borde satsa mer på.
Du kan alltså gå bortom magkänsla och jobba datadrivet :)
Content marketing och conversion copywriting är nästkommande del som jag kom i kontakt med under min tredje vecka.
Det viktigaste att veta när det kommer till content är att utan det finns väldigt lite att automatisera i form av lead nurturing. Och det som även är avgörande för hur lyckade dina automationer kommer att bli beror till stor del hur väl innehållet är utformat.
Om vi ska börja med att gå in på skillnaden mellan content och content marketing skulle jag förklara det som att content är vad det låter som, det är bara innehåll.
Content marketing är däremot innehåll med ett strategiskt tänk bakom. Och conversion copywriting handlar om att övertyga läsaren att ta nästa steg.
Om vi återgår till när jag byggde chattbotarna hade jag kunnat skriva meddelanden i boten utan att reflektera över ordval.
Då kanske du tänker vad spelar det för roll?
Jo bakom orden, utformning och struktur finns det ett strategiskt tänk.
Målet är alltså att få dina köpare att flytta sig fram genom tratten, från upptäcksfasen till övervägningsfasen och slutligen till beslutsfasen.
En annan viktig del är att innehållet och designen på din webbplats håller kvaliteten dina besökare uppskattar.
Om vi gå vidare till hur inLink arbetar med SEO och content marketing används bland annat verktyget SEMRush som jag nämnde tidigare.
Med hjälp av det SEMRush håller man koll på hur kunder hjälper presterar i sökresultaten, om det finns några SEO-tekniska problem på webbplatsen, analysera konkurrenterna och få idéer för content.
Detta ger en bra grund att påbörja ett SEO-arbete. Målet är att sträva efter en hög visibilitet i det organiska söket, önskat läge är att ligga topp tre.
Kommande två veckor ligger fokus på sälj och säljautomatisering. Min uppgift var att ta fram en säljprocess och sätta upp den i HubSpot Sequences.
Målet med säljautomatiseringen är att effektivisera processen att få in nya kunder och jobba med en meddelandestrategi.
Detta är viktigt för alla företag att ha och ett sätt för marknad att stötta säljteamet med beprövade meddelanden.
I HubSpot kan du sen på ett tydligt sätt se vad som ger bäst resultat och därefter analysera om man bör ändra något i processen.
Eftersom Sequences var nytt för mig påbörjade jag arbetet med research.
Jag beslutade att följa tidigare veckors tema med SEO-analys. Jag började att välja ut några företag som låg inom inLinks nisch, B2B-företag inom tech och SaaS.
Efter att jag valt ut några företag genomförde jag en SEO-analys i verktyget SEMRush. Utifrån den rapporten spelade jag in en video där jag gick igenom analysen. Den videon blev en del av säljsekvensen.
Nu när jag jobbat med en säljprocess har jag också fått en bättre förståelse för hur viktigt samarbetet mellan marknad och sälj är.
Marknad behöver inte begränsa sig för att jobba med de tidiga delarna av köpresan.
Med en genomtänkt inbound-strategi kan marknad underlätta för säljteamet.
Genom att lägga rätt strategiskt fokus på hur marknad och sälj kan jobba tillsammans, kommer vägen var mer ”plannad” för säljteamet.
Vilket leder till att fler prospekts faktiskt konverterar.
Från vecka 6 av min praktik hamnade större fokus på marknadsföring.
Denna vecka var målet att skapa ett nurturing workflow med SEO-tips.
Min uppgift var att strategiskt strukturera upp ett flöde där den som konverterar kan få löpande SEO-tips.
Workflowet triggas av att ett prospekt fyller i ett formulär och väljer om de vill ha en e-bok med alla SEO-tips samlade eller e-boken och alla 23 SEO-tips fördelade under 7 dagar.
Det sista mejlet i flödet kommer med ett erbjudande om att få en gratis SEO-analys. Syftet är att generera kvalificerade leads.
Som bekant är det marknadsavdelningens uppgift att hålla koll på var ett prospekt befinner sig i kundresan för att kunna lämna över ett lead till säljavdelningen när det är tillräckligt varmt.
Genom att använda dig av workflows underlättar du lead nurturing. Speciellt i kombination med lead scoring. Vilket är något jag också jobbat med.
Med lead scoring kan du kartlägga var kunden befinner sig i kundresan baserad på deras egna beteende.
På så sätt kan din potentiella kund få riktad och personlig kommunikation. Men kan också hjälpa prospekts att växa i sitt steg mot konvertering till ett lead som är säljredo.
Detta var mina första sju veckor av tio .
Framåt kommer jag att jobba med segmentering, se insidan på ett annonskonto, lära mig om säljande landningssidor, hur man räknar ROI på marknadsföring, HubSpots verktyg för sociala medier och lite annat.