Är HubSpot CRM och Sales det rätta verktyget för dig och ditt säljteam?
Kanske.
Jag kommer att beskriva några fördelar, en irriterande nackdel och ett par praktiska funktioner som säljare gillar, så att du kan komma fram till slutsatsen om HubSpot är rätt för dig och ditt säljteam.
Innan vi sätter igång, låt mig börja med att ge ett kortfattat svar på en fråga jag ofta får: Vad är skillnaden på CRM och Sales?
Det är den underliggande databasen som håller all information från dina kontakter, företag, pågående affärer, uppgifter och konversationer. Alla produkter från HubSpot integrerar och använder sig av informationen från HubSpot CRM.
Varje CRM-konto inkluderar en gratis version av HubSpot Sales med begränsad kapacitet.
HubSpot CRM hjälper dig att bli mer organiserad och HubSpot Sales hjälper dig att spara tid och vårda dina kontakter bättre.
Med Sales kan du automatisera uppgifter, bli notifierad när dina kontakter öppnar dina mejl och mycket annat.
HubSpot kan vara det enklaste säljverktyget jag någonsin använt.
Jag har använt många system och det som får HubSpot att stå ut är hur intuitivt det är att använda och hur snabbt du kommer igång.
Det är ett stort värde för den tidspressade säljaren.
Här följer ett par fördelar och en nackdel jag hoppas att HubSpot gör något åt (hint, hint).
Lead tracking ger dig en pågående översikt för hur din säljtratt mår och ger dig bättre koll på dina prospekts.
HubSpots alla moduler integrerar med varandra sömlöst. All data sparas på samma kontakt och företag.
När en av våra kunder bytte till HubSpot från Lime Go ökade samarbetet mellan sälj, service och kundtjänsten.
Det har lett till att de sparat en massa tid som de lägger på att diskutera strategier och hur de kan öka kundlojalitet och merförsäljningen.
Nyttan är att alla, oavsett roll, får en 360-graders vy av kundupplevelsen eftersom alla interaktioner någon har med en kontakt sparas på kontaktens tidslinje.
Det jag gillar med HubSpot, till skillnad mot många andra säljverktyg, är att en kontakt inte delas upp i ”leads” eller ”kontakter” eller annan konstnärlig särskiljning som inte säger något.
Istället jobbar du med köpresan, som brukar se ut så här: Från okänd till lead till möjlighet till kund.
Det här gör du genom att ändra ”lifecycle stage” på kontakten. Har du en pågående affär med en befintlig kund använder du dig av ”lead status” och väljer att du har en öppen affär.
Med den här uppsättningen kan du sedan skapa listor och segmentera dina kontakter baserat på status och/eller vart i köpresan de befinner sig.
Med CRM och Sales kan du lägga till hur många kontakter du vill utan att det påverkar priset. Men eftersom CRM är den underliggande databasen som alla moduler använder sig av, påverkar det priset för HubSpot Marketing.
Låt oss säga att du börjar med CRM och Sales och att du har 5000 kontakter i databasen.
Än så länge är allt bra.
Sen bestämmer du dig för att lägga till Marketing Pro.
I grundutförandet ingår det 1000 kontakter och allting över det får du betala ytterligare 45 euro per 1000 kontakter, vilket i det här exemplet innebär 180 euro extra i månaden.
Hoppar du upp till Marketing Enterprise inkluderas 10 000 kontakter i grunden och du behöver bara betala 9 euro extra per 1000 kontakter.
Å andra sidan kostar Enterprise närmare fyra gånger så mycket som Pro, som i de flesta fall räcker mer än gott och väl.
Jag gillar inte att antal kontakter är en prisfaktor, eftersom det inte är konsekvent över alla moduler. Och även om det inte handlar om mycket pengar i sammanhanget är det en klar nackdel med HubSpot.
HubSpot CRM och Sales innehåller många funktioner, men här tänkte jag bara gå igenom det som omedelbart kommer att ge en positiv effekt i varje säljares vardag.
Det här är en funktion jag verkligen uppskattar. Med Sequences kan du automatisera stora delar av din säljprocess.
Låt mig illustrera detta med ett enkelt exempel.
Du har fått in en massa leads från ett webinar där du demonstrerat hur din produkt kan lösa problemet dina prospekts upplever. För din uppföljning bestämmer du dig för att automatisera processen i tre steg.
Processen består av att det ska skickas ut två mejl och ifall du inte får respons på dina meddelanden ska det skapas en att göra-uppgift för uppföljning via samtal.
Du börjar med detta:
I steg två skapar du en Sequence som du döper till: Uppföljning – Webinar – Demo.
Välj mallarna du skapat och ställ in att när en kontakt inte svarar på första mejlet, att det andra skickas ut med en fördröjning på tre dagar.
Via fliken Tasks väljer du att det ska skapas en att göra-uppgift två dagar efter att andra mejlet skickas ut.
Vad händer när en kontakt svarar som är med i ett flöde? Sekvensen stannar upp för den kontakten och det kommer inte att skickas fler mejl och ingen uppgift skapas.
Är det här avancerat att sätta upp? Inte alls.
När du har skrivit dina mejl och sparat dem som Templates är det bara ett par enkla knapptryck för att skapa ditt flöde.
Sequences hjälper dig att spara tid och säkerställer att du följer upp med dina leads som det är tänkt att du ska göra.
Den stora fördelen med Templates är när du använder dem i Sequences, men det går alldeles utmärkt att använda dem manuellt också.
Templates är ju mallar, så om du ofta skriver samma mejl om och om igen, kan du välja att ladda en sparad text med ett knapptryck, och om du vill kan du ge det en personlig touch innan du skickar iväg det.
Med Templates slipper du uppfinna hjulet på nytt. Men det jag gillar mest är att du med rapportfunktionen kan se hur bra olika meddelanden funkar. Du får alltså svar på vilka Templates (och Sequences) som presterar bäst.
När du vet vad som ger bäst respons, använd det och fortsätt förbättra.
Förutom att alla i säljteamet sparar tid, kommer alla att också jobba med de meddelanden och processer som ger bäst resultat. Det är effektivt och smart.
Det här kan vara den mest uppskattade funktionen för en säljare. När du skickar mejl spåras det automatiskt (om du vill) i CRM.
Det vill säga att du i realtid får en notifikation när den du skickar till öppnar mejlet. Och helt plötsligt ”råkar” du ha kusligt vältajmade uppföljningar :)
Den egentliga nyttan är att din kontakt redan har dig i tankarna när du följer upp. Ser du att de öppnar mejlet med offerten du skickat, kan du vara säker på att de har frågor och som ett resultat kan du vara proaktiv och ringa upp dem.
Använder du det här på rätt sätt får du en superb fördel över konkurrenterna.
Så är HubSpot CRM och Sales det rätta verktyget för dig och ditt säljteam? Jag ska ge dig svaret som alltid är rätt... det beror på.
Det stora värdet med HubSpot är hur enkelt det är att använda och integrationen mot de övriga modulerna som Marketing och Service.
Och HubSpot Sales innehåller många fler funktioner än vad vi gått igenom här.
För att nämna ett par stycken: Prospekts (se vilka företag som besöker din sajt); Conversations (chatta med dina prospekts medan de är på din sajt); Calling & Call Tracking (ring dina kontakter direkt från webbläsaren och spela in samtalen) och Meetings (få en personlig mötessida med tillgänglighet baserat på din kalender).
Alla dessa saker hjälper till att förenkla säljprocessen, generera leads och vinna fler affärer.
Har du frågor eller vill ha en demo på HubSpot, ta kontakt. inLink är en inbound marketing-byrå och HubSpot-partner. Vi kan hjälpa dig.