Redaktörens anteckning: När den här artikeln skulle publiceras lanserade HubSpot Operations Hub. Vi valde att lägga ut ändå och kommer att uppdatera senare med information om Operations Hub.
Ja, HubSpot är en bjässe.
En tjänst med ett rejält utbud av funktioner som snabbt uppdateras och en prisstruktur som förvirrar många.
Än idag sitter vi på HubSpots prissida när vi ska hjälpa kunder välja rätt, trots att vi varit HubSpot-partners sedan maj 2016.
Så jag klandrar dig inte om du tycker att det är förvirrande.
Det är därför jag skrev den här inköpsguiden: För att hjälpa dig att få en bättre förståelse för hur allting hänger ihop och förtydliga HubSpots prissättning.
Jag börjar med att ge svar på en av de vanligaste frågorna.
Det är en bra fråga oavsett storlek på företaget: att slänga ut 10 000 kr i månaden på till exempel Marketing Pro kräver eftertanke.
För att du kan ju trots allt bygga allting själv med olika produkter, även kallat FrankenSpot.
På så sätt kan du komma undan med lägre mjukvarukostnader.
Men är det ett bra alternativ?
Vi tycker att en av de största fördelarna med HubSpot är att du samlar allt i ett system.
Samma gränssnitt, en databas – hela företaget samlat.
Kunder vi jobbar med väljer att skaffa HubSpot för att de är ute efter att göra seriösa satsningar i deras tillväxt.
Då är också HubSpot ett bra verktyg för att hjälpa dig med din inbound marketing, leadsgenerering, SEO, annonsering, öka försäljningen, få nöjdare kunder, mäta ROI och lite annat.
Ett vanligt misstag vi ser företaget göra är detta: Överinvestera i mjukvara och underinvestera i strategi.
Därför är det viktigt att bestämma vad som är viktigast för ditt företag. Inte bara för var du är nu. Men hur du vill växa och se till att nivån du väljer ger dig den möjligheten.
Så för att kunna svara på frågan om det är värt att köpa ett system som HubSpot, är det avgörande att först förstå hur HubSpot bäst kan användas för målen ditt företag har.
Det är en typisk utvärdering vi hjälper företag med.
Låt oss nu avmystifiera HubSpots priser.
Bara en snabb not om olika betalversioner. Med Starter-varianterna behöver du inte binda upp dig. Du kan välja att köra månad till månad.
Med Pro och Enterprise kan du betala per månad eller kvartal, men signerar för ett år.
Du kan också kombinera hubbar med olika nivåer, till exempel köra Starter på en sak och Pro på en annan.
Här får du ett exempel:
Ska du jobba med leadsgenerering kan du antingen skaffa Marketing Pro eller kombinera CMS Hub Professional med Marketing Starter.
Den kombinationen ger dig tillgång till bland annat annonsverktyget, landningssidor, e-postverktyget och blogg.
Ja, vissa begränsningar.
Men det kan vara OK.
Du halverar licenskostnaden medan du bygger din intäktsmotor.
Du kan ha hur många gratis användare du vill i systemet.
Så när du väljer en betalversion av en Hub är det för att få tillgång till olika funktioner.
Sales Hub och Service Hub följer en identisk prisstruktur. I grundpriset inkluderas ett antal licenser du kan dela ut. Två med Starter, fem med Professional och tio med Enterprise.
Det som kan göra det förvirrande är att med Sales Hub och Service Hub betalar du per användare.
Medan med Marketing Hub kan du ha hur många användare du vill som får tillgång till alla funktioner, utan att det påverkar priset. Samma med CMS Hub.
Vilket är toppen för marknadsteam som jobbar med byråer och frilansare. Bjud in hela gänget.
För Sales och Service är det givetvis hur många användare du behöver med betalfunktioner. Du betalar extra utöver de som ingår i grunden.
För Marketing är det antal kontakter taggade som marketing contacts. Vilket är kontakter du skickar marknadsmejl till och kör riktade annonser mot. Du kan ha upp till en miljon ”non-marketing”-kontaktar utan att det kostar extra.
Och om du behöver höja gränsen på något finns det tillägg för det, till exempel antal API-anrop eller fler skräddarsydda rapporter.
Men i de flesta fall är en begränsning egentligen ingen limit eftersom det är ovanligt att du slår i taket.
Mer om tillägg och att höja begränsningar senare. Låt oss gå vidare till Starter-paketen.
Starter-paketen är första klivet från gratisvarianten och gör att HubSpot-märkningen försvinner från allt, till exempel landningssidor och mejl.
Priset börjar på drygt 40 euro och det är mycket du kan göra för den låga summan som hjälper dig att lägga grunden för inbound marketing.
Gemensamt för alla Starter-produkter är att du kan skapa tusen custom properties, vilket gör att du redan från den här nivån kan specialanpassa HubSpot för ditt företag.
Här kommer en sammanfattning med höjdpunkter:
Med Marketing Starter kan du skicka fler mejl. Hur många? Fem gånger antalet marketing contacts du har.
Du får fler listor så att du kan segmentera dina kontakter, köra riktade kampanjer och få bättre koll på din databas.
En annan värdefull sak är att du kan använda enkla automatiska uppföljningar när någon fyller i formulär. Och att du kan köra retargeting-annonser för upp till 1000 dollar i månaden.
Med Sales Starter får du obegränsat antal notifikationer. Alltså spårningen av en till-en- mejl som visar när någon öppnar dina mejl och klickar på länkar.
En underskattad funktion är templates och snippets. Du kan skapa femtusen av vardera.
Varför är det bra?
Användningsområdet är att du kan återanvända beprövade meddelanden som driver säljet framåt.
Och det sparar tid.
En annan sak som sparar tid är möteslänkar.
Hur många?
Tusen kan du skapa.
Klivet till Starter ger dig också två deal pipelines med enklare automatisering.
Det kan vara till exempel notifikationer och att göra-uppgifter i takt med att du gör framsteg med dina affärer. Detta kan hjälpa till att öka produktiviteten.
Värt att nämna – du kan ringa åtta timmar genom HubSpot. Dessa samtal kan automatiskt spelas in, loggas och sparas på kontakten.
Och du får tio dashboards för att bättre hålla koll på försäljningen.
Service följer ett liknande format som Sales.
Du får tillgång till lika många snippets, templates, ringminuter, möteslänkar, dashboards och obegränsad spårning av en-till-en mejl.
Du får två ticket pipelines (ärendehantering) och kan skapa enkla automatiseringar likt Sales Starter.
Utöver det får du tillgång till produktivitetsrapporter, till exempel svarstider och stängda ärenden per agent.
I skrivande stund finns inte CMS Starter.
Men vi spekulerar att det kommer att komma.
Vi hoppas åtminstone att det gör det :)
Det passar utmärkt för mindre företag som har en tight budget.
Eller de som är redo att kasta ut Excel som företagets CRM-system och jobba in nya arbetssätt med något ordentligt.
HubSpot blir som mest värdefullt när du samlar hela företaget i ett och samma system.
Starter-nivån gör det möjligt till en låg kostnad med ett gäng funktioner du har nytta av.
Vi har hjälpt några mindre företag att komma i gång med Starter och sedan när behovet visat att det behövs mer, uppgraderat till Professional.
Så Starter kan vara en bra början för vissa företag, men det räcker inte i takt med att du växer. Som namnet indikerar är det en komma-igång-nivå.
Starter är för startups.
Professional är för dem som vill öka sina intäkter.
Låt oss därför gå vidare och prata om värdefulla fördelar du får med Professional.
Det är inte förens du väljer Pro du kan börja jobba med verklig automatisering och gå från kall demografisk information till beteendedata som driver sälj.
Och det är anledningen att de flesta av våra kunder väljer Professional.
Det gemensamma för alla Pro-varianter är att du får:
Med Sales får du 15 deal pipelines och Service ger dig 15 ticket pipelines.
För att undvika att bli för detaljerad, låt oss fokusera på höjdpunkterna med varje Hub.
När du genererar tillräckligt med leads i början och i mitten av tratten, är marketing automation och lead scoring ovärderligt.
Den kombinationen hjälper dig att systematiskt kvalificera leads som kan lämnas över till sälj från marknad. Du får även ett sätt att förstå vilka leads som behöver vårdas mer och vilka som är oengagerade.
Är du seriös med content marketing?
Då är bloggen på HubSpot, tillgången till landningssidor, funktionerna för att hantera sociala medier, det inbyggda SEO-verktyget och integrationen med Google Search Console dina bästa vänner.
Med kampanjfunktionen blir det också enkelt att förstå hur varje sak hjälper dig att nå dina mål.
Calls-to-action: Spårbara knappar du kan göra personliga, till exempel visa en knapp till prospekts och en annan för leads eller kunder. Och du kan A/B-testa knapparna för att se vilka varianter som presterar bäst.
Marketing Professional ger dig tillgång till account based marketing-funktioner för att enklare kartlägga beslutsfattare på företag du vill göra affärer med. Ett bra verktyg för B2B-företag.
Videohosting i HubSpot…
När du laddar upp videofiler i HubSpot kan du använda dem på dina webbsidor och analysera hur många som tittar på dina inspelningar och hur engagerade dem är.
Men det är inte det mest värdefulla.
Overlay-funktionen är mycket bra.
Det hjälper att generera leads.
Med overlay-funktionen kan du se till att ett formulär dyker upp i videon innan den spelas upp eller när den är slut.
Du kan också välja att avsluta en video med en call-to-action knapp för att vägleda tittaren till nästa steg, till exempel en bokningssida eller landningssida med ett erbjudande.
Den här funktionen kan du aktivera för 250 inspelningar.
Värt att nämna är att videofunktionaliteten drivs av Vidyard som HubSpot samarbetar med. Skulle du köpa en av Vidyards betalvarianter får du ännu fler funktioner för dina inspelningar.
Sales automation med workflows och sequences: Precis som med Marketing Professional ger Sales Professional tillgång till automatisering.
Sequences är särskilt användbart för säljarbetet. Du kan automatisera stora delar av säljet och säkerställa att processer efterlevs.
Föreställ dig när du prospekterar och försöker få tag på beslutsfattare.
Låt oss säga att din säljprocess går ut på att skicka fem mejl och efter vartannat mejl ringa upp för att följa upp.
Du kan automatisera mejlflödet med att göra-uppgifter som skapas automatiskt. Och du kan välja att sekvensen ska pausas tills en uppgift är klarmarkerad, till exempel att det tredje mejlet i sekvensen inte skickas förens säljaren har ringt.
Säljvideo: Spela in video från din dator och gör det som en del av din sekvens eller sammanfatta ett säljmöte med en videoinspelning.
Perfekt för att förklara komplexa saker på ett enkelt sätt.
Den här funktionen använder vi på inLink dagligen, internt och externt.
Professional-nivån gör det möjligt att skapa ett produktbibliotek. Detta innebär att du kan inkludera dina produkter med priser i offert-verktyget och få ut användbara rapporter om vad som säljer bäst.
Redan från Sales Starter nivån kan du skapa offerter direkt i HubSpot, men med Sales Professional kan du skicka offerter med e-signatur.
När din potentiella kund signar så flyttas affären automatiskt till vunnen.
Med hjälp av workflows kan du välja att skicka en intern notifiering till säljaren och gratulera till en vunnen affär.
Samtidigt kan automatiseringen skapa ett ärende till leveranssidan för att förbereda för onboarding och sända ett välkomstmejl till kunden.
Detta tar oss vidare till Service Professional.
Här får du funktionen en-till-en video, som med Sales, och videohosting, som med Marketing.
Videoinspelningar kan hjälpa kundtjänsten att snabbare lösa ärenden och förbättra kundupplevelsen.
Video förklarar massa saker på kort tid, så det är kanske det bästa sättet att beskriva en komplex sak.
Service Professional ger dig precis som Sales Professional tillgång till sequences.
Säg att ett ärende fastnar på grund av att du väntar på kunden.
Ett väldigt vanligt scenario…
Då kan du använda sequences för att skicka ett processtyrt flöde av uppföljningar.
En undernyttjad, men värdefull funktion för kundtjänsten.
Service Hub är en helpdesk-lösning och skiljer sig därför med feedback- och undersökningsverktygen:
Dessa funktioner hjälper dig att svara på frågorna:
Insikter från dessa rapporter kan ses som tidiga varningstecken på att du kommer att tappa en kund.
Så i stället för att vara reaktiv och vänta på att det händer, kan du vara proaktiv och förhindra att det händer.
Och japp, det ingår också workflows för automatisering av helpdesk och ett gäng andra saker.
Klivet upp till Professional ger dig en kunskapsbas (resurscenter), så att du kan ta vanliga supportfrågor och skapa hjälpartiklar för kunder.
Här är det perfekt att spela in hjälpvideor och nyttja videohostingen.
Demonstrera hur du löser vanliga kundförfrågningar med en enkel video och komplettera med vägledande text.
Conversations inbox är en annan funktion som hjälper till att effektivisera kundsupporten. Du får till viss del en omnikanal-support.
Det vill säga att du kan koppla ihop kundinteraktioner över chatt, mejl och Facebook till en inkorg i HubSpot. Och det går bra att skapa flera inkorgar för olika avdelningar eller teams.
Vanligtvis ser vi att HubSpot CMS antingen är den första pusselbiten du börjar med eller den sista du sätter på plats.
Värt att nämna är att Marketing Hub Professional och CMS Hub Professional överlappar varandra med många funktioner.
För att nämna några saker som ingår med båda:
Som du ser är det i princip en modifikation av Marketing. Du kan dessutom skicka 2000 e-postmarknadsföringsmeddelanden per månad.
Men poängen med att skaffa CMS Hub är inte för att köra ”marketing light”.
(Det är förresten den enda pro-varianten som inte har workflows.)
Poängen med CMS Hub är detta:
Att ha hela din sajt på HubSpot.
Exakt som du kan göra med tjänster som Wix, Weebly eller Webflow.
Alltså en SaaS-tjänst för din webbplats för att slippa tänka på uppdateringar, hosting, CDN, SSL och säkerhet.
CMS Hub är också det billigaste sättet att komma åt design manager.
Design manager är det som gör att du kan koda egna mallar och moduler, så att du kan bygga komplexa lösningar och designa din sajt med HTML, CSS och JavaScript.
Content staging är en värdefull funktion. Alla som jobbat med omdesign av sin webbplats kommer att uppskatta det.
Det är ett säkert sätt för att inte ta sönder något som är live på sajten (och för att rädda dig själv från galenskap).
Med content staging kan du bygga din webbplats säkert i en separat miljö utan att det påverkar den befintliga sajten. Så när du vill uppdatera befintliga sidor med nya mallar gör du bara ett enkelt byte mellan det gamla och nya.
För företag som ska skala upp sitt program för digital marknadsföring, effektivisera försäljningen, få koll på hela kundresan och vill:
Professional hjälper dig att få mer gjort med ett mindre team. Du kan verkligen processoptimera och öka effektiviteten, speciellt på marknadssidan.
Med handen på hjärtat är det Marketing Hub Professional som har gjort det möjligt för oss att driva marknadsteamet åt flera av våra kunder. En person kan göra ett tvåmansjobb eller till och med tre.
Så…
Om Starter är komma-igång-nivån, då är Professional för företag som är redo att göra en seriös satsning i deras leadsgenerering och ökning av intäkter.
Det här var en sammanfattad version med utvalda höjdpunkter. Det finns mycket mer du kan göra.
Låt oss nu prata lite om Enterprise.
Enterprise är allt Pro är och mer. Förutom en massa extra funktioner får du också gränsökning för ett gäng saker.
För att nämna ett par går du från:
Utöver ökade gränser är det gemensamma för alla Enterprise-nivåer:
Nu följer några utvalda höjdare med varje hub:
En sammanfattning av dessa funktioner innebär att du kan köra JavaScript-kod som en del av botkonversationen. Och med webhooks kan du skicka information från HubSpot till andra applikationer du använder.
Multi-touch revenue attribution är precis vad det låter som – hjälpa dig att bättre förstå vilka marknads- och säljaktiviteter som driver intäkter.
Predicitive lead scoring använder maskininlärning (AI) för att ge dig sannolikheten att en kontakt blir kund inom 90 dagar. Detta är användbart om du har en stor kontaktdatabas, så att du kan segmentera och prioriritera vilka du ska nå ut till.
AI-styrd lead scoring får du med Sales Enterprise också. Låt oss gå vidare till den hubben.
Den korta dragningen om dessa funktioner är att med recurring revenue tracking får du detaljerade rapporter för att hålla koll på återkommande intäkter som till exempel SaaS-prenumerationer.
Det gör att du bättre förstår förnyelser, churn, uppgraderingar eller nedgraderingar.
Med Quote-based workflows är det möjligt att automatisera processen för att godkänna offerter, till exempel att säljchefen granskar en offert innan den skickas i väg.
Playbooks gör att du kan använda interaktiva innehållskort för att vägleda kollegor när de pratar med prospekts och kunder. Tänk klassisk SOP (standard operating procedure). En uppsättning steg-för-steg-instruktioner för att följa rutiner och uppnå högre effektivitet.
Åsikt: Playbooks tycker jag (och många andra partners) att du ska få redan från Pro-nivån.
Hur som helst, den här Playbooks-funktionen och Goals finns även i Service Enterprise.
Låt oss prata om Goals.
Det är viktigt att kunna sätta och mäta mål.
Kliver du upp till Enterprise får du tillgång till average ticket resolution times, average ticket respone och ticket closed. Dessa mätvärden saknas i Service Pro.
Tyvärr…
Därför kommer en liten utläggning:
Det kan tyckas löjligt att du måste ha Enterprise för att kunna följa upp på dessa viktiga mätetal. Jag håller med dig. 100%. Det är ju grundläggande nyckeltal varje kundtjänstchef vill kunna följa.
Som utvecklare vet du att serverless-funktioner gör att du kan köra server-side-kod utan besväret att behöva hantera en server.
Och för icke-utvecklare: Serverless gör att du kan skapa mer dynamiskt innehåll genom att ansluta datapunkter från olika källor.
Detta är något som Amazon, Google och Microsoft erbjuder i någon form. Det har blivit en branschstandard.
Med Serverless slipper utvecklare tänka på infrastrukturen (servrar) för att bygga service-side-applikationer. Utvecklare älskar detta för att de behöver bara tänka på är att skriva kod.
Vilket i sammanhanget är kod som då interagerar med HubSpot och tredjepartstjänster via API:er. Det gör det möjligt att bygga mer komplexa saker.
I den tekniska dokumentationen hittar du mer information.
Vad är memberships?
Memberships är en spännande funktion. Det gör att du kan begränsa åtkomsten till specifika sidor och artiklar genom att besökare måste logga in med användarnamn och lösenord.
Till exempel att du erbjuder exklusivt innehåll till kunder. Eller att besökare behöver registrera sig för att läsa vissa artiklar. Något du skulle kunna använda för leadsgenerering. Tänk typ betalvägg. Men ändå gratis.
Enterprise för Enterprise-bolag? Nä.
Trots namnet är det användbart för mindre företag.
Därför är benämningen Enterprise missvisande.
HubSpot borde ändra det. Ett bättre namn skulle kunna vara ”Advanced” 😊
Har du behov av en funktion som bara finns i Enterprise och det kan hjälpa dig att få högre ROI, så spelar storleken på ditt företag ingen roll.
Men förutom att du skulle behöva en eller flera funktioner som bara finns i Enterprise, bör du överväga den nivån utifrån komplexiteten i din organisation.
Det skulle kunna vara att ditt företag har flera varumärken, multipla avdelningar eller många geografiska områden med olika språk.
Enterprise gör det enklare att styra vilka som har tillgång till olika funktioner på flera nivåer.
Ett annat skäl kan vara att de mer avancerade rapporterna gör det enklare att få en bättre förståelse för kundresan och vad som funkar bäst.
Och du ska definitivt köra på Enterprise för just Marketing Hub när du har ungefär 65–70 000 marketing contacts. Där någonstans går brytgränsen som faktiskt gör att Marketing Enterprise blir billigare än Professional-nivån.
Följande tillägg kräver att du har Professional eller Enterprise på Marketing Hub eller CMS Hub.
För 500 dollar per månad får du en egen dedikerade IP-adress.
Varför skulle jag vilja ha det?
Om du vill ha bättre kontroll över din sender reputation och på så sätt förbättra din leveransförmåga för e-postmarknadsföring.
Om du har avancerade säkerhetsbehov kan du för 100 dollar per månad köpa till en SSL-tjänst för att till exempel använda egna certifikat. Annars ingår det ett SSL-certifikat i Marketing och CMS från Pro-nivån.
För 500 dollar per månad och om du köper dedicated IP Add-on, kan du skicka automatiserade ett-till-ett mejl.
Ett vanligt exempel är kvitton för e-handelsköp eller lösenordsåterställning.
Nyttan?
Detta är inte som marknadsmejl. Även om någon avprenumererar levereras dessa mejl ändå.
För 700 dollar i månaden kan du använda samma HubSpot portal men hysa ditt innehåll på en annan rotdomän.
När passar detta?
Ett bra exempel är HubSpot själva och deras årliga Inbound-event.
Ett företag med två olika varumärken som behöver egna webbplatser, hubspot.com och inbound.com.
Med brand domain får du separata rapporteringsfunktioner och kan begränsa tillgången till domänerna för olika teams.
Låt oss titta på vad du kan göra om du slår i limiterna.
Har du Professional eller Enterprise och du slår i taket kan du höja begränsningarna med dessa:
Custom reports är den enda begränsningen jag har varit med om att en kund slagit i.
När det hände så ändrade vi sättet de skapade rapporter på och använde dashboards mer effektivt.
Det gjorde att de slapp köpa reporting-tillägget.
Hur många custom reports kan jag skapa?
100 skräddarsydda rapporter med Professional och 500 med Enterprise, vilket borde räcka i de allra flesta fall.
HubSpot är en kraftfull plattform med många möjligheter och för att få allt att funka på bästa sätt krävs ett bra genomförande.
Onboarding är därför ett krav när du väljer Professional eller Enterprise.
Så innan du köper någon av dessa HubSpot-licenser behöver du ta hänsyn till två olika onboarding-alternativ:
Skillnaden mellan HubSpot och en HubSpot-partner och även bland partners är stor.
Vi har skrivit en artikel om HubSpots-onboarding där vi förklarar skillnaderna och vad du kan förvänta dig.
Här får du i alla fall HubSpots onboarding-priser i skrivande stund.
Professional:
Enterprise:
Nu när du har läst allt som vi har gått igenom, då är du kanske nyfiken på hur du kan…
Kan du hålla en hemlighet?
Vi har jobbat uteslutande med HubSpot sedan maj 2016 och varit partners lika länge.
Det har lett till att vi har ingångar och skapat möjligheter som gör att vi kan förhandla fram bättre priser för dig.
Dessutom kan vi hjälpa dig att köpa HubSpot utan den obligatoriska onboardingen.
Håll det här för dig själv :)
P.S. Om du väljer alla hubbar på samma nivå från till exempel Pro, sparar du 25% rakt av med Growth Suite.
HubSpot är ett omfattande system som kan användas på många olika sätt och kan därför vara överväldigande att ta sig igenom och förstå.
Jag tycker att det bästa sättet att förstå HubSpot-produkten är att uppleva det.
När vi bestämde oss för att bli HubSpot-partners trodde vi att vi visste vad HubSpot var.
Fem år senare har vi insett att det vi trodde vi visste då, är långt från vad vi vet nu.
Jag hoppas att jag uppnått syftet med guiden: Att göra HubSpots priser tydligare för dig.
Och att du också fått en bättre förståelse för vilken kraft det finns i att samla hela företaget i ett och samma system.
Men du behöver inte flytta in hela företaget i HubSpot för att kunna nyttja fördelarna.
Du kan börja med en av hubbarna eller kombinera olika nivåer.
I takt med dina behov kan du lägga till mer.
Allt detta är något vi gärna hjälper dig med.