B2B stragier, marknadsföring & sälj | inLinks blogg

För att bättre mejl är bättre marknadsföring: Proffstips till B2B SaaS

Skriven av Pelle Sundin | 19 okt 2021

Bra e-postmarknadsföring är ett måste för B2B SaaS-företag.

En bra mejlserie kan bland annat minska churn, förbättra customer retention, konvertera trial users och mycket mer.

Och för tech-bolag är de stora fördelarna effektivt relationsbyggande så att dina säljare kan prata med fler kvalificerade beslutsfattare.

Hur förbättrar inLink nyckeltal för B2B-bolag?

I den här artikeln kommer vi gå igenom tre vanliga men viktiga nyckeltal vi tittar på när vi hjälper B2B SaaS och tech-bolag med marknadsföring via mejl och e-postkampanjer.

Vi kommer gå igenom hur vi jobbar med att förbättra nyckeltalen:

  • Open rate
  • Click-through-rate
  • Conversion rate

Du kommer även lära dig hur inLink tänker kring unsubscribe rate och spam reports – två mätvärden som kan göra stor skillnad för dina mejl.

Så förbättrar vi tre viktiga nyckeltal i din e‑postmarknadsföring

Vill du ha större genomslagskraft i din e-postmarknadsföring kan det hjälpa att veta hur en inbound marketing-byrå som inLink tänker.

Vi är också HubSpot-partners sedan 2016 och kommer visa hur vi använder HubSpot för mejlutskick.

Spänn fast dig.

Du kommer strax få värdefulla insikter.

Använd tipsen eller spara insikterna för att få en bättre förståelse för oss.

Vi vill att du ska lyckas i din roll.

Nu, låt oss börja.

Så här jobbar vi med att förbättra nyckeltal i din e‑postmarknadsföring:

Proffstips #1: Bättre open rate

Vad beror låg öppningsgrad på?

Ofta kan det spåras till en sak...

Din ämnesrad.

"Vilka mejl öppnar du i din inkorg?"

Det enda som räddar en tråkig ämnesrad är extremt gott anseende hos mottagaren.

Men det händer sällan.

Till och med där kan en tråkig ämnesrad förstöra alla dina chanser till bra open rate.

En proffsig titt på din ämnesrad

För att förbättra din öppningsgrad, börjar vi alltid med att titta på dina ämnesrader.

Hur intressanta är ämnesraderna från din idealkunds perspektiv?

Vill man öppna och läsa mer?

För att förbättra open rate gör vi detta:

  • Fokuserar på det huvudsakliga meddelandet
  • Motiverar mottagaren att öppna och läsa nu
  • Ser så att den är relevant för din målgrupp
  • Säkrar att ämnesraden är klar och tydlig
  • Personifierar meddelandet

Först tittar vi om ämnesraden innehåller jargong eller överkomplicerade ord.

Mottagaren ska direkt förstå vad mejlet handlar om.

Då är enkelhet och tydlighet nyckeln.

Här är ett enkelt exempel på hur vi kan skriva om en ämnesrad för ökad open rate:

Otydlig ämnesrad: Sign up to our webinar

Bättre ämnesrad: Hurry, [first name]! 2 hours left for your FREE video prospecting masterclass...

Självklart AB-testar vi för att hitta vinnaren.

Små ändringar kan ge stora resultat.

Insikterna hjälper oss replikera det som fungerar – så att du ser fantastiska resultat.

Något annat vi tittar på är segmenteringen av dina kontakter.

Segmentering för bättre open rate (och glada mottagare)

Segmentering av kontakter är extremt viktigt för vinstdrivande marknadsföring via mejl.

Genom att kategorisera och dela upp dina e-postlistor ser vi många fördelar – bland annat i open rate men också i conversion och click‑through rate.

Våra B2B SaaS-bolag ser även goda resultat i retention, kundnöjdhet.

Segmentering är avgörande.

Därför tittar vi noga på vilka du skickar dina mejl till.

Vanlig segmentering vi ser är inom allmänna kategorier som:

  • Land och kontinenter
  • Köpta kontakter
  • Kampanjer
  • Bransch
  • Språk

Denna typ av listor kan innehålla alla möjliga typer av företag, kontakter och beslutsfattare.

Även om makrosegmentering är bättre än ingen alls så krävs mer för att se bra resultat.

Vi snackar segmentering på mikronivå.

Med detaljer som spelar roll.

Genom att segmentera dina kontakter efter roller, aktiviteter på din sajt (läs hur B2B-företag använder lead scoring) och personliga intressen skapar vi hyperrelevant innehåll som skickas till rätt personer.

Det hela börjar egentligen på din sajt.

När vi jobbar med B2B SaaS och tech-bolag står rätt strategi alltid bakom våra beslut.

Resultatet är en effektiv metod som attraherar bra trafik, konverterar dessa till kvalificerade leads och automatiskt segmenterar dina kontakter rätt.

Proffstips #2: Högre click-through rate

Självklart vill du att så många som möjligt klickar i ditt mejl.

Om din CTR är låg så betyder det ofta en av två saker – ibland båda.

Övertyga med bättre copy & design

Mejl brister i övertygelse av flera anledningar.

Ibland ser vi att man skickar mejl till helt fel målgrupp...

Detta märks snabbt av genom att titta på dina listor och engagemang.

Eller så behöver din copy och design en omvandling...

För att förbättra din click-through rate gör vi detta:

  • Gör din call-to-action mer intressant och relevant
  • Kollar så att du marknadsför rätt innehåll...
  • ... till rätt målgrupp som du hjälper bäst
  • Ser över din design och copy

Ofta ser vi stora möjligheter att öka din click-through-rate.

Som copywriters, designers och strateger tänker vi alltid på helheten kring din marknadsföring och kan snabbt se om dina mejl håller måttet.

Vi är dock ödmjuka nog att förstå att första intryck inte alltid stämmer.

Det finns många exempel på annonser med medelmåttig design som ändå har utmärkt click-through-rate.

Nyckeln till bättre resultat är att hitta vad som fungerar bäst och fortsätta på samma spår – här ingår också en viss nivå av testning för att hitta guldet.

Om man inte testar, hur kan man då veta vad som fungerar bäst?

Proffstips #3: Bättre conversion rate

Låg konverteringsfrekvens betyder ofta att din landningssida behöver optimeras.

Eftersom conversion rate mäts på de som konverterar på landningssidan så är inte nödvändigtvis din förra konverteringspunkt problemet.

Detta ser vi ofta snabbt.

Har du hög clickrate i ditt mejl men låg konverteringsfrekvens?

Då ligger problemet i din landningssida.

Ett klick sker sällan av misstag.

Detta betyder att konverteringspunkten innan landningssidan var övertygande.

Vad hände sen?

Vad vi ofta ser är en ren, felaktig meddelandematchning mellan den tidigare konverteringspunkten och landningssidan.

Låt oss ge ett exempel.

Ett exempel på felaktig meddelandematchning

En beslutsfattare har utmaningar och söker en lösning.

Du skickar ett relevant mejl i rätt tid, med utmärkt copy och design.

Ditt mejl är en vinnare.

Beslutsfattaren klickar.

Väl på landningssidan får denna person ett helt annat intryck.

Designen är undermålig.

Copyn är för kort.

Relevansen som sågs i annonsen är som bortblåst.

Och dessutom efterfrågas alldeles för mycket information i formuläret...

Beslutsfattaren har fått ett bestående, negativt intryck av ditt varumärke och klickar bort – med sämre conversion rate som resultat.

Personen kommer med största sannolikhet aldrig tillbaka igen.

Aj.

Hur gör vi då för att öka din conversion rate?

För att förbättra conversion rate gör vi detta:

  • Gör landningssidan till en förlängning av din tidigare konverteringspunkt
  • Använder färre fält för ökad konverteringsfrekvens
  • Skapar högkvalitativ copy och design
  • Ser över din meddelandematchning

Bubblare (också viktiga nyckeltal)

Vi tittar även på andra nyckeltal i din e-postmarknadsföring, bland annat:

  • Hur snabbt du växer din lista
  • Return on investment
  • Forward rate
  • Reply rate
  • Bounce rate

Det finns dock två som kan berätta en intressant historia från ett nöjdhetsperspektiv – avprenumerationer och spam-rapporteringar.

Låt oss gå igenom våra två bubblare:

Unsubscribe rate (avprenumerationer)

Visst är avprenumerationer tråkigt?

Även om de till synes pekar på att dina mejl inte är intressanta så finns det en uppsida.

En person som avprenumererar från dina mejl kanske är i fel målgrupp.

Man kan alltså se varje avprenumeration som ett steg närmare en bättre lista.

Det kan dock peka på en dystrare sanning...

Den hårda sanningen

Många B2B-företag säljer för mycket och hårt i sina mejl.

Eller så mejlar de för ofta...

Kanske om saker som inte är av intresse alls för mottagaren.

Detta kan få folk att tröttna.

Då kan din unsubscribe rate bli hög.

Vi ser ett lågt antal avprenumerationer som ett bevis på att du skickar intressanta mejl till rätt målgrupp.

Tillsammans med de andra viktiga mätvärdena som öppningsgrad och konverteringsfrekvens får vi en bra uppfattning av din e‑postmarknadsföring.

Men om din unsubscribe rate är hög...

Hur hjälper vi dig minska den?

För att ge dig lägre unsubscribe rate gör vi detta:

  • Ser över din e-mejllista
  • Säkrar att din målgrupp är rätt för dina mejl
  • Segmenterar din lista
  • Personifierar dina e-mejl

Eftersom segmentering, rätt målgrupp och relevant personifiering kräver en bra strategisk grund är detta någonting vi vanligtvis tittar på längre fram.

Om inte dina avprenumerationer kräver omedelbara insatser...

Spam reports (spam-rapporteringar)

En mottagare som anmäler ditt mejl som spam påverkar din levererbarhet.

I värsta fall börjar dina mejl sorteras som skräppost.

Spam reports förstör sender reputation och är något att undvika till varje pris.

Har du anmält ett mejl för spam någon gång?

Varför gjorde du det?

Om jag får gissa så tror jag att det var någon av dessa anledningar:

  • För många mejl under kort tid
  • Alldeles för säljiga mejl
  • Ointressant innehåll för din roll eller intressen

Eller så var det ren spam – skräppost.

Varför anmäls dina mejl som spam?

Oftast rapporteras mejl som spam på grund av frekvens, innehåll eller målgrupp.

Frekvensen löser vi enkelt genom att skicka färre mejl.

Gäller det e-mejlkampanjer kan du minska antalet säljmejl eller skicka dem mer sällan.

Innehållet då?

Om dina mejl är ointressanta, då behövs bra copywriting för att fånga dina läsare.

Och när målgruppen är fel kan du spam-rapporteras för att du skickar mejl utanför mottagarens intresse eller expertis.

Ta ett B2B tech-bolag som säljer en mycket komplex produkt för att underlätta deployments i Microsoft Azure som exempel.

Ett säljmejl till Janne på HR kanske inte är det mest ultimata.

Bra e-mejlmarknadsföring handlar om att skicka rätt meddelande till rätt person vid rätt tillfälle.

Gör det så minskar din risk att bli rapporterad för skräppost.

Generera kvalificerade leads

Att säkra kvalitén på dina leads är att annat sätt att förbättra dina e‑postlistor.

Fler fält i dina formulär ger dig mer information du kan kvalificera, med risken att färre skriver upp sig på din e-postlista.

Här jobbar vi för att hitta din balans.

Därför efterfrågar vi bara informationen du behöver för att bäst kvalificera leads.

Med en strategi som attraherar kvalificerade köpare till din sajt från början ser vi till att en högre procent faktiskt är i rätt målgrupp och redo att köpa.

Detta ger dig en högre andel kvalificerade leads – även med färre fält i dina formulär.

Här är en annan grej du kan testa:

Efterfråga företagsmejl i stället för privata mejladresser.

Vad vi märkt är att detta kan vara en bra måttstock för bättre leads.

Det behövs en viss nivå av intresse för att någon ska ge ut sin dyrbara företagsmejladress.

I HubSpot finns en bra funktion för att blockera sign-ups från Gmail, Hotmail, iCloud och andra epostleverantörer.

Funktionen hittar du här:

Så, för att sammanfatta, vad gör vi för att minska dina spam‑rapporter?

För lägre spam reports gör vi detta:

  • Ser över hur ofta du skickar mejl
  • Säkrar att du skickar rätt meddelande till person
  • Tonar ner säljig copy och ökar kvalitén på ditt innehåll

Sammanfattning

Många marknadsavdelningar och byråer optimerar för att förbättra fel nyckeltal.

Antal besökare på sajten och genererade leads ses som en sanning för att deras strategi är rätt.

Men för att vara helt ärlig...

Hur värdefullt är tusen mejladresser till personer som aldrig kommer köpa?

Inte särskilt bra, eller hur?

För oss är hundra kvalificerade leads alltid bättre än tusen okvalificerade leads.

Därför lägger vi ofta krut på att optimera för slutet av köpresan.

Där magin händer.

Med fler kvalificerade leads i beslutsfasen krävs mindre nurturing.

Då kan din e-poststrategi istället ge rätt beslutsfattare värdefull information och underlätta deras väg till köp.

Som det ska vara – tycker vi.